måndag 6 maj 2013

En omfattande kontaktannons

Kanske borde jag skriva någonting här. Ofta dyker tankar upp, som skulle duga till att forma blogginlägg kring. Men jag avstår hellre. Inte främst för att jag är lat, utan för att det är obehagligt på ett socialt plan. Liksom de flesta människor anpassar jag vad jag säger efter vem jag pratar med. Vid varje enskilt tillfälle försöker jag skapa mig en bild av vilken sorts samtal jag kan ha med en viss person. Att blogga är att medvetet bryta mot den regeln.

Att jag under ett års tid medvetet bröt mot denna regel beror inte på att jag ser det som ett självändamål att föra ut mina åsikter. Jag tror inte tillräckligt mycket på de rationella argumentens kraft för att se det som meningsfullt i sig. Anledningen bakom denna blogg är enklare än så: Jag hoppades på att få kontakt med intellektuellt likasinnade (vilket till viss del faktiskt har lyckats). Med andra ord är denna blogg en mycket omfattande kontaktannons. Inte efter personer att ha sex med, men efter personer att prata med.

Egentligen tror jag inte att en kontaktannons behöver vara längre än 149 inlägg. De ger sammantaget redan som det är en alltför god bild av vem jag är. Så ni andra som söker likasinnade och som mot förmodan misstänker att ni skulle kunna ha något meningsfullt utbyte med mig, skriv till mig på friintellktuell@gmail.com. Kanske har vi tillräckligt gemensamt för att hålla kontakten med varandra. Eller har vi det inte. Så är det med kontaktannonser. Man vet inte förrän man har provat.

1 kommentar:

  1. Jag tyckte att det var trevligt att prata med dig, så jag tänker skriva till din adress. Inte just idag kanske, för jag kommer inte in på gmail på jobbet, men snart!
    Harebra!

    SvaraRadera